Whip lash - Hjernerystelse

NAKKESMERTER

Mange har ondt i nakken, og der kan være mange årsager hertil.

Nogle vågner måske med et nakkehold fra morgenstunden, andre laver en forkert bevægelse, og for nogle går der nogle dage inden en mulig overbelastning viser sig.

Smerterne kan være forudgået af et hørligt klik, som udtryk for noget har rykket sig - ligesom hvis en finger forstuves. Hvad der helt nøjagtig sker, kan ingen sige, men det udløser helt sikkert en smertefuld spændingstilstand.

Som regel går et nakkehold i sig selv i løbet af nogle dage eller højst et par uger.

Whip lash er den specielle tilstand med nakkesmerter, som udløses når hovedet udsættes for et voldsom kast frem og tilbage ved typisk en bagfrakommende påkørsel. Der udløses en over de første par dage tiltagende smerte og stivhed - der i nogle få procents tilfælde kan ledsages af udstrålende smerter til skuldre / arme og måske med nedsat kraft til følge.

Tidligere blev man udstyret med en stiv halskrave, og når den så skulle fjernes, var man blevet endnu mere stiv - og man fortsatte derfor  med halskraven. Og en ond cirkel var skabt.

I dag har man forladt denne stivgørende behandling.

Der skal selvfølgelig lidt ro til i starten suppleret med smertestillende medicin og måske lette behandlinger med frigøring af nakkeleddene.

Trækker symptomerne ud i mere end 1-2 mdr kan det komme på tale at foretage en MR-scanning af nakken. Ofte vil den vise normale forhold, fordi denne undersøgelse forgår med nakken fikseret - og mange oplever jo netop en forværring ved bevægelser.

På verdensplan findes der nu  dynamiske røntgen-undersøgelser, (DMX), som venter på at blive udbredt i DK. Med DMX kan påvises forandringer som stivhed eller overbevægelighed i de påvirkede led.

Det er op til mig som behandler at få din sygehistorie fortalt i detaljer mht hvordan nakkesmerterne opstod, hvordan de har været søgt behandlet og nok så vigtigt: hvordan smerterne forværres, og hvordan du evt selv undgår smerterne.

Ofte kan nakkeproblemet været opstået i relation til en hjernerystelse, hvor du inden for 1-2 uger ikke er kommet dig.

Og  jo længere tid dit problem har været der, jo mere kan dit søvnmønster være ødelagt med cognitive problemer, som f.eks. koncentrationsbesvær, hukommelsesproblemer og apati til følge. Der kan også opstå angst og depression.

I min undersøgelse lægger jeg vægt på en dynamisk undersøgelse af nakke og skuldre for med stor sandsynlighed at lokalisere det "syge" sted, som så kan bringes i behandling. Og mange gange er hvirvlerne i brystdelen af rygsøjlen også påvirkede af dit uheld.